29.04.2024

MŠMT - DIGITALIZUJEME ŠKOLU - REALIZACE INVESTICE NÁRODNÍHO PLÁNU OBNOVY Prevence digitální propasti Digitální učební pomůcky Prevence digitální propasti - cíl 173 a 174 --- MŠMT - Publicita

Zobrazit celý článek

28.04.2024

Gratulujeme !

Zobrazit celý článek

05.04.2024

ČERNÝ KAŠEL MŠMT ČR - informace k Ministerstva zdravotnictví ČR Ministerstvo zdravotnictví ČR  - V rámci metodiky je stanoven tento postup.

Zobrazit celý článek

Facebook


Zamyšlení ke Dni učitelů.

11.08.2014 19:47

Říká se, že práce učitele je poslání. Tak nám to neberte!!!, vy, kdo vnímáte práci učitele jako zaměstnání, letní prázdniny a nic nedělání.  Pokud budete tento názor ve společnosti přetrvávat, tak se asi jen těžko pozice učitele ve společnosti zlepší. Souhlasím s tím, že jsou i tací, kteří se domnívají, že jsou učitelé, ale těch je snad jen poskrovnu.

Bylo napsáno hodně na téma učitel. Píše se hodně na téma dnešní žáci. Neustále se diskutuje o upadajícím vzdělání v naší zemi. Jsou týmy lidí, ústavy, které hledají příčiny tohoto stavu, snaží se zlepšovat kontrolní inspekční mechanismy, zavádí se nová legislativa, tablety do škol … Naše škola zavedla notebooky do škol již pře 5 lety a nemyslím si, že by to bylo to „to“, co zlepší školství. Možná to vede děti k tomu, aby byly blíž virtuálnímu světu a zamilovali se už možná i do „operačního systému“. Vystačí si, nepotřebují se pak socializovat. Nebudu toto hodnotit, doba pokročila, nabízí technické a technologické vymoženosti, ale nesmíme zapomínat, že toto vše na naše děti působí a je pak zbytečné pokládat si otázku proč jsou jiné dnešní děti??? To je snad zbytečné.

 Dovolte mi, aby i já připomněla několik svých myšlenek na téma učitel a žák.

Učitel? To je Bůh, guru! V tom je vše. Pokud se s tím někdo neztotožňuje, tak asi nesmí být učitelem a není jim, je pak možná zaměstnancem. Učitel má vzácnou možnost vstoupit do života mladého člověka a vést ho za ruku jako Dante Alighieri v Božské komedii labyrintem života a vzdělání. Učitel je někdo víc než přítel, někdy i rodič. Ovlivňuje, směřuje mladého člověka, který mu věří.

 Víte, jaká je má představa o učiteli?

Může být malý, velký, hubený, kredenciózní :-)…, ale má oči, ze kterých vyzařuje láska,moudrost, přirozená autorita. Ty oči jsou důležité, je tam vše. Vstoupí do duše žáka, zanechá tam otisk a už nikdy neodejde – je tam ten otisk, znalost, zkušenost, moudrost. Učitel je magický kruh bezpečí.

 Kdo jsou dnešní žáci?

Často přetřásané téma. Že jsou jiní, neváží si, mají všechno, nectí hodnoty, jsou nevychovaní, útočí na učitele… :-), proto má být učitel veřejným činitelem :-) … a vše se svádí na dnešní neutěšený vývoj společnosti.

 Víte,  jak vnímám dnešní žáky já?

Úplně stejně jako před 30 lety. Jsou to děti rodičů, kteří nám je svěřili. Jsou to děti, které prožívají stejné mezníky života – limity, jako jsme prožívali my, jejich učitelé. Proč na to zapomínáme? Všichni jsme prožili stejné mezníky, dětství, první školní den, pubertu, neúspěch ale i radosti ve škole, zklamanou, ale i šťastnou lásku …někdy již prožili již úmrtí rodiče, ztrátu té jediné jistoty, které i my dospělci očekáváme až v našem pozdním věku. Jak to ti naši žáci zvládají? I oni si prožívají stejné mezní situace, jen se mi někdy zdá, že je prožívají dříve, jako by se zrychlil čas a nedopřál jim dozrát, stabilizovat se, vykročit v klidu do světa s jistotou v zádech… život jim rychle nabídne kompenzace, tak jako každému z nás. Jsou to kompenzace za ztráty. Možná nebyl čas je vychovat, ne proto, že by rodiče nechtěli, ale protože ten čas to vše zrychlil, požadují se výkony, výkony. Nebyl čas jim nabídnout ten magický kruh bezpečí,  ze kterého by vyšli a  mohla by se od nich vyžadovat  cílevědomost. Dnešní doba je rychle postavila před realitu nezaměstnanosti, rozvodů, exekucí, ztráty zaměstnání, ztráty rodiče. Kde tedy hledat kompenzaci. Ve škole?

No možná to zní naivně. Možná, ale proč by škola, učitel nadále neměli být tím pilířem a kompenzačním prostředkem. Všichni potřebujeme kompenzovat a my učitele máme možnost to žákům nabídnout.

Dnešní žáci jsou ti, kteří budou tvořit naší zemi, jsou to ti, kteří nám jednou ve stáří pomohou, jsou to ti, u kterých budeme hledat kompenzaci ve stáří. Nezapomínejme na to!

A jak vidím vztah učitel a žák?

  1. Je to sms, kde se píše MVR ….. :-)
  2. Jsou to předané znalosti a zkušenosti.
  3. Pochopení, empatie, mlčení a lidskost, když je průšvih a stav SOS.
  4. Záchranná sít, když je moře rozbouřené.
  5. Nevymazané telefonní číslo, které se uchovává s každou výměnou mobilního telefonu.
  6. Je to pozvání na svatbu, na křtiny dítěte, když prožívá těžké, ale i radostné životní situace…

Tohle má smysl. To je poslání, to jsou ty oči,  které potřebujeme všichni a  dávají nám jistotu. My učitelé také potřebujeme sílu svých žáků, i oni jsou zde pro nás, připraveni pomoci, když budeme volat SOS. Požádali jste někdy své žáky o pomoc? Nechali jste si od nich poradit? Sdělili vám nějakou myšlenku, kterou si opakujte celý život? Já ano!!! Děkuji svým žákům, ráda se od nich učím !!! :-)

Přeji českému školství, aby nezapomínalo na své učitele, aby se začalo zase zvedat. Český národ potřebuje vzdělané lidi. Dejme si pozor na to,  abychom neupřednostnili administrativní moloch, který unaví i ty učitele, kteří chtěli…, ale i oni mají omezené síly. Snažme se o vzdělanost národa, aby jednou naše děti nebyly levnou pracovní silou pro zahraniční podnikatele.

Přeji hezký Den učitelů všem učitelům, kteří chtějí… :-)

Ilievová.V.
Ředitelka školy

Starší články

 

NAHORU TISK

 


WWW stránky splňují požadavky evropské normy EN 301 549 V1.1.2 (2015-04).